keskiviikko 11. helmikuuta 2009

Flunssankestämiskeinoja

Flunssa senkun jatkuu ja välillä kuumekin lepattaa minussa. Syön ihan estoitta särkyä ja kuumetta alentavia lääkkeitä. Ei ole kauaa siitä, kun itsekin ajattelin, että kuume lähtee vain kun sen antaa oikein tulla ja olla korkeana. Sitten törmäsin muutamankin kerran tutkimuksiin, joissa sanottiin, että kuume tulisi pitää aisoissa, koska se kuluttaa kehoa. Loogista. Posinova ja Panadol auttavat minulla aika hyvin.

Hyvä lehti ja mieluisa dvd auttavat myös. Gilmoren tytöt on mukavan leppoisa ja dialogeiltaan hauska sarja. Kipeänä se on mitä mainiointa viihdettä. Tuhti Vitalis-kerros nenän ympäristössä takaa sen ettei iho kuoriudu pois. No joo, haisee varmaan kamalalle, mutta ei haittaa, kun hajuaisti on mennyt.

Tuon punaisen sarven kanssa huuhdotaan nenää. Sarveen laitetaan pari teelusikallista suolaa ja kädenlämpöistä vettä. Sitten sarven kärki laitetaan sieraimeen ja vesi päästetään kulkemaan toisesta sieraimesta sisään ja toisesta ulos. Toimenpide on minusta vastenmielinen, mutta tämä luonnonmukainen apuväline on auttanut merkittävästi taistelussani ikuisia poskiontelotulehduksia vastaan. Pastillit auttavat kurkkukipuun, jota en onneksi juuri nyt pode.

Aina ei silti voi vain levätä ja lukea tai katsoa dvd:tä. Lapsia pitää hoitaa, vaikka mies auttaakin. Viime yön yöunet jäivät kolmeen tuntiin oman huonon olon ja vauvan levottomuuden vuoksi. Nukuin eilen iltapäivällä, joten sekin sotki rytmin, jota minulla ei muutenkaan ole. Uniongelmia murehtiessani luin sitten tietysti Kodin Kuvalehdestä tutkimuksesta, jonka mukaan unettomuus lisää muun muassa mielenterveysongelmia ja altistaa masennukselle. Se on kai itsestään selvää. Tänään on kieltämättä ollut aika sekava olo -ja lisäksi kuume noustessaan tekee minulle hassuja harhoja, saatan esimerkiksi nähdä hyttysen näköisiä lentäväisiä katon rajassa.
Onneksi flunssan pahin huippu on varmaan juuri taakse jäänyttä elämää.

9 kommenttia:

Merruli kirjoitti...

Tropit pian auttakoot ja pöpöt hiiteen häätäkööt!Pikaista tervehtymistä.

Kuumeharhat on hirveitä, itse kärsin niistä lapsena ja kovin selvät muistikuvat on niistä jäänyt.

arleena kirjoitti...

Onneksi meillä on ainakin vielä säästytty flunssalta.

Kodin Kuvalehti tuli minullekin tänään, en ole vielä avannut. Pidän lehdestä kovasti, se on paras "naistenlehti" mielestäni.

MaaMaa kirjoitti...

Droppeja vaan nassuun, ne auttaa kipuun ja kuumeeseen. Tuollasta nenänhuuhtelua en ole ite kokeillut, mutta oon kuullut muualtakin että se auttaa nuhaan. Tuolla meidän reissullakin, kun hanilla oli hellenuha, niin paikalliset käski mennä mereen ja vetää suolavetta nenään - paras lääke!
Ja auttohan se! :D

Voimia sulle parantumiseen ja vauvan hoitoon!
Toivottavasti saat kunnon yöunet ens yönä, sehän on kanssa se paras lääke se UNI :)

Anonyymi kirjoitti...

Sarven sijasta laitan joskus kuuman pyyhkeen nenän päälle hetkeksi, ennen nukkumaan menoa.

himalainen kirjoitti...

Suolavesikannu - sama malli, sama väri :) - on meilläkin ollut monivuotinen kumppani. On hyvä muutenkin näin talviaikaan, kun sisällä on kuiva ilma ja nenässä tökkii. Helpottaa hengitystä kummasti. Sulla oli muutenkin hyvänkuuloisia troppeja, Gilmoren tytöt varsinkin kuulosti tosi tehokkaalta. Kepeät, hömpät amerikkalaisleffat on olleet sairastaessa aina se mun varma hoitokeino.

Anonyymi kirjoitti...

Olen kuullut tuosta huuhtelusarvesta ennenkin pelkästään hyvää. Yksikin kaveri pääsi ikuisista tulehduksista sen avulla. Koeta siis kestää muutama kerta.
Minullakin oli kuukausi takaperin flunssa, mutta oli onneksi aika paljon helpompi kuin sinulla, vaikka silloin inhottavalta tuntuikin, enkä saanut nukuttua, vaikka ei ole edes vauvaa.

Voimia sinulle, kyllä sen nyt pakko on pian antaa periksi.

Hilja kirjoitti...

Mun yks flunssanhelpottaja on blistex-tuubi. Se on kanssa tosi hyvä rohtuunelle nenälle, pakko olla aina tuubi valmiina lääkekaapissa varmuuden vuoksi.

Nyt tulee Gilmoren tyttöjä telkkaristakin, kiva kun mä tykkään noista alkupään jaksoista. Myöhemmistä en sitten enää niin.

Pink Links kirjoitti...

Minä olin viimeksi kipeänä 15 vuotta sitten. Mikäköhän minua viiraa? Olen kuullut, että kuumeilu puhdistaa elimistön. Minulle kuume ei vain nouse.

Hyviä keinoja olet keksinyt flunssan lievittämiseen. Uskon, että paranet nopeasti. Lisävinkkinä: Oletko kokeillut yrttiteetä?

Minulla on blogissani sinulle palkinto, jonka olet jo kylläkin aikaisemmin saanut, mutta minun oli silti pakko palkita sinut. :)

Tule moikkaamaan vasta sitten, kun saat voimia blogilenkkeilyyn.

Rouva Nordman kirjoitti...

Merruli, hieno runotoivotuksesi auttoi!

Arleena, Kodin Kuvalehti rules :)

MaaMaa, kiitos toivotuksista, tolpilla olen jo!

Hannele mummu, tuota en ole koittanutkaan, täytyy joskus kokeilla, mutta toivottavasti flunssa kiertää minut nyt kauan kaukaa.

Himalainen, kipeänä on kiva katsoa kepeää hömppää! (Vähänks ollaan nuhakannu-samiksia :)

Uuna, olen nyt selättänyt tämän kertaisen flunssan. Oli kamala ja ankara, mutta onneksi lyhyt!

Hilja, minustakin alkupään Gilmoret ovat parhaita! Hitsi, kun aina sunnuntaisin unohdan katsoa niitä :(

Taika, kiitos hienosta palkinnosta, minua on viime aikoina palkittu kovasti ja palaan palkintoihin, kunhan saan muutaman muun asian ensin alta pois.